Gezondere levensstijl

admin maart 25, 2017 0
Gezondere levensstijl

Tegenwoordig heeft iedereen het steeds drukker, waardoor er minder tijd over blijft voor ontspanning, maar ook een gezonde verse maaltijd koken schiet er wel eens bij in. Daarvoor in de plaats kopen we steeds meer kant-en-klare producten, halen we steeds meer maaltijden af of laten ze zelfs thuis bezorgen. Deze makkelijke maaltijden zijn lang niet altijd gezond, vaak zitten er veel calorieën in, maar weinig echte voedingsstoffen. Daarvoor in de plaats zitten er vaak wel veel snelle koolhydraten en ongezonde vetten in het product. Niet bepaald gezond dus, geen wonder dat we met zijn alle steeds dikker worden. Naast ons veranderende eetpatroon, krijgen we ook steeds minder beweging. Veel mensen hebben een kantoorbaan, gaan met de auto of het openbaar vervoer naar het werk en zijn moe als ze thuis komen, waardoor ze ook niet meer naar de sportschool gaan. Doordat we ongezonder eten en minder beweging krijgen, worden mensen steeds minder fit en komen ze langzaam aan. Dat is natuurlijk niet gezond en zonde van je lijf!

 

Gezonder koken met verse ingrediënten

Gelukkig hoeft gezond koken helemaal niet ingewikkelt te zijn en je hoeft er ook geen uren voor in de keuken door te brengen. Tegenwoordig zijn er talloze gezonde recepten te vinden op het internet, die makkelijk en snel te maken zijn. Gebruik verse groenten, wat meer kruiden, wat minder zout, kies volkoren producten in plaats van de bewerkte varianten en probeer zoveel mogelijk zelf te maken, ook marinades, sausjes en dressings (deze producten bevatten vaak veel suiker en zout). Als je deze regels toepast in je keuken ben je al erg goed op weg om gezonder te koken! Wanneer je gezond en gevarieerd eet, krijgt je lichaam de voedingsstoffen binnen die het nodig heeft. Je krijgt dan meer vitamines en mineralen binnen dan wanneer je ongezonde afhaalmaaltijden eet. Veel mensen eten helaas nog ongezond of te eenzijdig, waardoor er tekorten in je lichaam ontstaan. Dit gaat je lijf, zeker op de lange termijn, zeker merken. Je gaat je hierdoor moe en futloos voelen, waardoor je minder energie over hebt voor andere zaken. Dus waarom zou je ongezond blijven eten, terwijl er zoveel lekkere en gezondere alternatieven te vinden zijn?

 

Meer beweging

Naast dat we met zijn allen ongezonder eten, krijgen we ook minder beweging. De richtlijnen voor volwassen gaan uit van een dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging waarbij bovenop het rustmetabolisme dagelijks tenminste 2000 kcal (kilocalorieën) worden verbruikt door lichamelijke activiteiten. Het rustmetabolisme is het aantal kcal dat je lichaam verbruikt in rust. Ookal zou je geen beweging hebben, je lichaam gebruikt iedere dag energie voor een hoop lichamelijke activiteiten, zoals je hartslag, ademhaling, je spijsvertering en het regelen van je lichaamstemperatuur bijvoorbeeld. Hoeveel beweging jouw lichaam krijgt, hangt via de energiebalans nauw samen met overgewicht en obestas. De energiebalans is de balans tussen de hoeveelheid energie die je dagelijks verbruikt en de hoeveelheid energie die je dagelijks nodig hebt. Wanneer je last hebt van overgewicht eet je te veel en/of beweeg je te weinig, je energie-inname en energieverbruik zijn dan niet meer in balans. Het is dus belangrijk om voldoende te bewegen en te sporten. Niet alleen is het belangrijk voor een gezond gewicht, maar ook voor een gezond en fit lichaam is voldoende sport en beweging erg belangrijk.

Leave A Response »